Om gezond te sporten zijn meerdere dingen belangrijk. Naast voldoende beweging is er een ander belangrijk aspect, voeding. Misschien denk je: het is toch logisch dat voeding belangrijk is, anders ga je dood. Toch is het niet zo gemakkelijk, er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Als je dit onder controle hebt, hoef je je niet zo’n zorgen te maken over je spieropbouw, dat komt dan namelijk vanzelf goed.

Spieren en energie

Om je spieren te laten groeien kan je krachttraining doen. Tijdens zo’n training groeien de spieren omdat de groei hierdoor wordt gestimuleerd. Om te zorgen dat zo’n spiergroei soepel en gezond verloopt, moet je zorgen dat je meer energie hebt dan dat je verbrandt. Dit heet een positieve energiebalans. De benodigdheden zijn per geslacht verschillend. Een vrouw heeft een dagelijkse behoefte van ongeveer 2000Kcal. Mannen daarentegen hebben een hogere behoefte. Een man heeft een dagelijkse behoefte van 2500Kcal.

Voor een gezonde spieropbouw heb je zo’n 450 tot 1000Kcal per dag nodig. Als jij een hoge energiebehoefte hebt, zal het je verbazen dat je wellicht minder energie binnen krijgt dan verwacht. In dit geval moet je maaltijden en tussendoortjes in je schema zetten. Als dit in je schema staat, hoef je je geen zorgen meer te maken over het energieaantal. Als je dit hebt genoteerd en volgt heb je voor een groot deel al een gezonde sportvoeding.

Algemene richtlijnen

Als je een schema opstelt voor sportvoeding, moet je rekening houden met verschillende factoren. Je moet rekening houden met bijvoorbeeld geslacht en gewicht, want een vrouw heeft minder Kcal nodig dan een man. Verder is er een ideale verhouding macronutriënten. Deze bestaat uit 60% koolhydraten, 20% eiwitten en 20% vetten. Dit kan je het best verdelen over zes maaltijden per dag. Drie daarvan doe je eigenlijk al, ontbijt, lunch en avondeten, dit zijn hoofdmaaltijden. In principe wijkt het eetpatroon van een sporter niet veel af van het normale patroon, want net als bij ieder mens, worden er drie hoofdmaaltijden gegeten. Als sporter moet je in de tussentijd tussendoortjes eten. Het is niet ingewikkeld, maar je moet nét iets meer eten op een dag. Als je dit doet en je krachttraining volgt, komt het helemaal goed.

Vitamines en mineralen

Bij sportvoeding is het verstandig om rekening te houden met vitamines. Je moet extra aandacht geven aan: vitamine A en B, ijzer en calcium. Deze heb je nodig om goed te kunnen presteren.

Meer informatie over sportvoeding

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *