Appelcider

Heerlijk, een appelcider. Fruitig en toch pittig en steeds zo verschillend van smaak, soms al per regio. De cider maken heeft nogal wat voeten in aarde. Onder appelcider verstaan we overigens een licht alcoholische drank waarin tussen de vier en acht procent alcohol zit. Drink je echte appelcider, dan gebruik je een mix van gewone en speciale ciderappels.

Appels worden in oktober geselecteerd

De voor cider te gebruiken appels worden in de oktobermaand zorgvuldig geselecteerd, gewassen en vermalen tot pommeau, een proces dat ook wel scratting genoemd wordt. De pulp die is ontstaan gaat daarna in een speciale ciderpers. De pulp wordt in houten mallen opgestapeld, de pers perst vervolgens het sap eruit. Wat overblijft wordt in de meeste gevallen aan varkens gevoerd.

 

Cider kan door lucht verkleuren en oxideren

Volgende stap is dat het sap in vaten gefermenteerd wordt waarbij een temperatuur tussen de vier en zes graden Celsius toegepast wordt. Het sap wordt zo gevuld dat er geen lucht bij kan komen omdat de cider anders kan verkleuren of zelfs oxideren. Gedurende het proces wordt voortdurend aandacht geschonken aan het schoonmaken en zeker ook schoonhouden van alle apparatuur die bij het proces gebruikt wordt. En bacterie kan namelijk al voldoende zijn om een vat vol cider te verpesten.

Appelcider

 

Appelcider

Door fermentatie zijn suikers omgezet en wordt de drank geklaard. Ongewenst materiaal en dode gistcellen blijven achter. Nadat de cider gegist is wordt het om te rijpen in een eiken vat gedaan. Ergens tussen de drie en zes maanden is de cider gereed. Doorgaans wordt het echter langer in het vat gehouden om de smaak nog verder te verbeteren. Appelcider maken is dus een ambacht en enigszins te vergelijken met de manier waarop wijn geproduceerd wordt.

 

Het gebruik van verschillende appelsoorten

De verscheidenheid in cider wordt veroorzaakt vanwege het gebruik van verschillende appelsoorten. Een appelcider bestaat vaak uit wel acht verschillende appelsoorten die worden geselecteerd op smaken als zoet, zuur en bitter. Dit is de voornaamste reden dat de smaak van cider steeds anders is.

 

In droge en medium variant

Je hebt droge en medium cider. Medium is vaak wat fruitiger en heeft vaak een lager alcoholpercentage. Ook in het uiterlijk van cider zit verschil. Bepaalde varianten zijn troebel, anderen helder. Dit grote verschil kan op het conto worden geschreven door de wijze waarop gefilterd is tussen persen en fermenteren. Tannine geeft appelcider de kleur. Hoe groter de concentratie tannine, hoe dieper de kleur.

 

Voor meer informatie klik hier.

Afvallen

Rond de zomer en bij de start van een nieuw jaar zijn momenten dat heel veel mensen er alles aan doen om af te vallen. Afvallen als goed voornemen en afvallen om de bikini te kunnen dragen tijdens je vakantie. Afvallen kan op honderden verschillende manieren, want er zijn ontzettend veel diëten beschikbaar waarmee je af kunt vallen. Ongeacht welk dieet dan ook, wij geven hier alvast wat tips waardoor je zomaar eens lichter zou kunnen worden.

Drink water en ontbijt met eieren

Water drinken, is zo’n tip. Door water te drinken kun je afvallen omdat het de stofwisseling met wel dertig procent op kan voeren. Ook zoiets; eieren bij het ontbijt, ook een manier om gewicht te verliezen. Na het eten van vier eieren bij het ontbijt, eet je anderhalve dag minder calorieën zo heeft onderzoek uitgewezen. Afvallen is niet moeilijk, want behalve water en eieren is het ook een kwestie van zwarte koffie drinken. Cafeïne kan de vetverbranding namelijk behoorlijk versnellen. Lust je geen koffie, neem dan groene thee als je wilt afvallen.

Kleinere borden en kleinere porties

Bakken in kokosolie, minder toegevoegde suiker nemen, minder geraffineerde koolhydraten tot je nemen, een koolhydraatarm dieet volgen en het gebruiken van kleinere borden zijn andere tips waardoor je overtollige kilo’s kunt verliezen. Helemaal als je op de kleinere borden ook nog eens kleinere porties neerlegt.

Poets je tanden na het eten

Nog een handige tip: poets je tanden na het eten. Gebleken is dat je daarna minder snel de neiging hebt nog iets te gaan eten. Wat ook kan werken als afvallen je doel is, is het eten van gekruid voedsel. Ook deze kruiden kunnen je stofwisseling versnellen. Ga je naar de sportschool? Doe dan vooral aan cardiotraining en krachttraining en eet ook meer vezels. Vezels namelijk verhogen het gevoel van verzadiging. Dat tijdens het afvalproces ook het eten en drinken van meer groente en fruit verstandig is, dat weet iedereen. Wat niet iedereen weet is dat je ook door langzamer te kauwen gewicht kunt verliezen. Door langzamer te kauwen eet je namelijk minder calorieën.

Goede nachtrust

Leukste manier om gewicht te verliezen is door steeds een goede nachtrust nemen. Wie namelijk minder goed slaapt, maakt een sterk verhoogde kans op obesitas. Dit geldt zowel voor kinderen als volwassenen. Wie af wil vallen doet er ook goed aan meer eiwitten tot zich te nemen en frisdrank en vruchtensap te laten staan. Wil je graag gewicht verliezen? Eet dan vooral gezond en beweeg. Hoe simpel kan het zijn?

 

Meer weten over dit klik hier!

Afvallen

Natuurlijke multivitamine

Er zijn diverse voedingsproducten in omloop waarbij synthetische producten worden toegevoegd. Iedereen zijn lichaam reageert hier anders op en bij sommige mensen werkt dit niet goed. Om deze reden is het dan gebruikelijk om natuurlijke multivitamine te gebruiken. Zo heb je in de natuurlijke producten veel mineralen en vitamines. Deze natuurlijke producten worden op natuurlijke wijze geproduceerd waardoor je altijd de beste kwaliteit hebt. Dit is natuurlijk wat je wilt. Hieronder zullen we het kort hebben waarom vitamines gezond zijn en waarom je ze nodig hebt. Uiteindelijk zullen we het ook nog hebben of de multivitamine verkrijgbaar is met of zonder recept.

Waarom zijn vitamines gezond

Het gebruik van vitamines is wel belangrijk, want je lichaam heeft een dagelijkse hoeveelheid nodig. Mocht je deze hoeveelheid niet binnen hebben is dat niet erg, maar je lichaam reageert er wel op. Het is dus aan te raden om je dagelijkse vitamine in te nemen. Hierbij kun je er voor kiezen om synthetische producten te kopen, maar dit is zeker af te raden. Je wilt natuurlijk als het gaat om jouw gezondheid wel de beste producten in jouw lichaam stoppen. Om deze reden is het aan te raden om te kiezen voor natuurlijke multivitamine. In deze natuurlijke producten zitten diverse mineralen en vitamines gestopt die op natuurlijke wijze zijn geproduceerd. Hierdoor weet je zeker dat jouw lichaam de juiste hoeveelheid binnenkrijgt. Mocht je bijvoorbeeld echt te weinig vitamines binnen krijgen en wil jij een boost, dan kun je ervoor kiezen om een dubbele dosis te nemen. Hierbij is het wel verstandig om dit goed met een expert af te stemmen. Je lichaam neemt maar een bepaalde hoeveelheid vitamines op. Het is dus zonde als je jezelf volgiet met vitamines terwijl 90% niet wordt verwerkt.

Is het op recept?

Nee, natuurlijke multivitamine is niet op recept te krijgen. Je kunt het in veel gevallen gewoon in de drogist of een andere natuurlijke winkel kopen. Hierbij is het wel aan te raden dat je goed onderzoek doet wanneer je het product moet innemen en de dosering. Je wilt natuurlijk niet dat je teveel vitamines inneemt. Er is een ruim assortiment aan multivitamine dus het is aan te raden om met een specialist te kijken welk product het beste voor jou is. Je kunt dit product namelijk op diverse manieren innemen. Het is dus echt belangrijk dat je kijkt naar jouw persoonlijke wensen in combinatie met jouw voorkeuren.

Voeddingschema voor sporten

Om gezond te sporten zijn meerdere dingen belangrijk. Naast voldoende beweging is er een ander belangrijk aspect, voeding. Misschien denk je: het is toch logisch dat voeding belangrijk is, anders ga je dood. Toch is het niet zo gemakkelijk, er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Als je dit onder controle hebt, hoef je je niet zo’n zorgen te maken over je spieropbouw, dat komt dan namelijk vanzelf goed.

Spieren en energie

Om je spieren te laten groeien kan je krachttraining doen. Tijdens zo’n training groeien de spieren omdat de groei hierdoor wordt gestimuleerd. Om te zorgen dat zo’n spiergroei soepel en gezond verloopt, moet je zorgen dat je meer energie hebt dan dat je verbrandt. Dit heet een positieve energiebalans. De benodigdheden zijn per geslacht verschillend. Een vrouw heeft een dagelijkse behoefte van ongeveer 2000Kcal. Mannen daarentegen hebben een hogere behoefte. Een man heeft een dagelijkse behoefte van 2500Kcal.

Voor een gezonde spieropbouw heb je zo’n 450 tot 1000Kcal per dag nodig. Als jij een hoge energiebehoefte hebt, zal het je verbazen dat je wellicht minder energie binnen krijgt dan verwacht. In dit geval moet je maaltijden en tussendoortjes in je schema zetten. Als dit in je schema staat, hoef je je geen zorgen meer te maken over het energieaantal. Als je dit hebt genoteerd en volgt heb je voor een groot deel al een gezonde sportvoeding.

Algemene richtlijnen

Als je een schema opstelt voor sportvoeding, moet je rekening houden met verschillende factoren. Je moet rekening houden met bijvoorbeeld geslacht en gewicht, want een vrouw heeft minder Kcal nodig dan een man. Verder is er een ideale verhouding macronutriënten. Deze bestaat uit 60% koolhydraten, 20% eiwitten en 20% vetten. Dit kan je het best verdelen over zes maaltijden per dag. Drie daarvan doe je eigenlijk al, ontbijt, lunch en avondeten, dit zijn hoofdmaaltijden. In principe wijkt het eetpatroon van een sporter niet veel af van het normale patroon, want net als bij ieder mens, worden er drie hoofdmaaltijden gegeten. Als sporter moet je in de tussentijd tussendoortjes eten. Het is niet ingewikkeld, maar je moet nét iets meer eten op een dag. Als je dit doet en je krachttraining volgt, komt het helemaal goed.

Vitamines en mineralen

Bij sportvoeding is het verstandig om rekening te houden met vitamines. Je moet extra aandacht geven aan: vitamine A en B, ijzer en calcium. Deze heb je nodig om goed te kunnen presteren.

Meer informatie over sportvoeding